Design voor educatie

Wat hebben kappers, koks, schoonheidsspecialisten, bakkers en basisschoolleerlingen met elkaar gemeen? Felt ontwierp er educatiemateriaal voor. Met meer dan twintig jaar ervaring mogen we onszelf wel specialist op dit gebied noemen.

Wat hebben kappers, koks, schoonheids­specialisten, bakkers en basisschool­leerlingen met elkaar gemeen? Felt ontwierp er educatie­materiaal voor. Met meer dan twintig jaar ervaring mogen we onszelf wel specialist op dit gebied noemen.

Voor even kapper of winkelmanager

Hoe leuk is het om je de ene dag te verplaatsen in een patissier die de heerlijkste gebakjes nóg perfecter leert maken, de andere in een kind van acht dat leert lezen en schrijven, en een week later in die übercoole 17-jarige mbo-student die hard op weg is om the next big thing in de wereld van hairstyling te worden? Ontwerpen is soms net method-acting. Om te weten hoe een kok het beste leert, of hoe je een basisschoolleerling bij de les houdt, moet je in hun huid kruipen. Je wórdt voor even bakker, of winkelmanager, of kapper.

Doelgroepen zijn echte mensen

Om de doelgroep goed te leren kennen, moet je ze ontmoeten. Wij maken graag kennis met leerlingen, cursisten, en docenten. Voeren gesprekken met ze, draaien een dagje mee. Heel inspirerend, je krijgt bewondering voor de vakkennis die bij al deze beroepen komt kijken. Voor echte mensen ontwerpen is zoveel wezenlijker dan werken met abstracte doelgroepprofielen. Iets maken waar deze mensen echt mee aan de slag gaan om iets te leren, waarmee ze een belangrijke volgende stap in hun leven of carrière gaan zetten: niks mooiers dan dat.

Wil je weten hoe we ons verplaatsen in jouw doelgroep, en hoe we jouw educatiemateriaal naar een hoger niveau kunnen tillen? Neem contact met ons op!

Felt-werk voor onderwijs

FELT heeft veel klanten op het gebied van onderwijs, zoals Universiteit Utrecht en ROC van Amsterdam. Wij werken ook veel voor educatieve uitgeverijen zoals Thieme Meulenhoff en SVH, waarvoor we educatiematerialen ontwierpen die de branche op hun kop hebben gezet. Daarnaast werken wij nauw samen met creative learning bureau TinQwise aan prijswinnende learning experiences voor klanten als Rituals, Bol.com en IKEA. De volgende keer dat je in een restaurant eet, brood haalt bij de bakker, door je kapper geknipt wordt: dikke kans dat ze het vak geleerd hebben aan de hand van een door ons ontworpen boek of online training.

Een aantal voorbeelden van ons werk aan materialen en experiences om van te leren:

SVH Horeca opleidingsmethode

Het mooiste horeca opleidingsmateriaal ooit maken, inprint en online? FELT ging de uitdaging aan en creëerde voor uitgever SVH eenbaanbrekend design voor SVH opleidingen Kok en Gastheer/-vrouw. Inmiddels is de serie uitgebreid met Drankenkennis, Ondernemen, Bakker en Patissier. Geen suffe boeken meer vol lappen tekst, geen oeverloze schema’s entabellen met droge kennis die je toch niet onthoudt. Wel: een vlottewebapplicatie voor alle devices, vlot opgemaakte boeken met vooral veel, heel veel, beeld dat van de pagina’s afspat. Onderwerpen alswaren- en drankenkennis worden niet meer gepresenteerd als een naslagwerk, de toepassing staat voorop. Dus: niet alle soorten tomaten leren tot je een onsweegt, maar direct leren welke tomaat voor welk type bereiding geschikt is. Resultaat is een stoer vormgegeven opleiding voor trotse horecavakmensen om je vingers bij af te likken… 

Thieme Meulenhoff PIT – taalmethode voor de basisschool

70 leer/werkboeken voor Taal, 70 leer/werkboeken voor Spelling, extra materiaal voor de snellere leerlingen, toetsschriften, handleidingen voor docenten: het zijn indrukwekkende cijfers — en een berg werk dat het was. Maar het idee dat straks duizenden basisschool-leerlingen, vangroep 4 tot en met groep 8, dag-in-dag-uit met deze boeken leren lezen en schrijven, daar krijgen we een warm gevoel van. De grootste uitdaging voor het ontwerp was het verloop in niveau. Tussen een leerling van vijf en twaalf jaar zijn de verschillen gigantisch: belevingswereld, leesvaardigheid, tekstbegrip, wat is 'cool'. Je wilt een herkenbare methode maken, maar je moet voor verschillende leeftijden verschillende tekstgrootten, schrijfruimte, illustratiestijl en kleurgebruik hanteren.

Client

Thieme Meulenhoff
TinQwise
Visavi

Services

Design for education
Graphic design
Digital design

Collaboration

Feel free to share

t w