HKU campagnes 2022/23

Voor de nieuwe wervingscampagne van de HKU voerden we verrassende gesprekken met studiekiezers, werkten we samen met HKU-talent, en schoten we video’s op de mooiste creatieve studielocaties van Utrecht. Resultaat: de hoogste opkomst op de open dagen ooit.

De HKU wervingscampagne

De wervingscampagne 2022/’23 die wij voor HKU ontwikkelden, was bijna té succesvol. De opkomst voor de open dagen was zo hoog, dat de voorlichters van de diverse faculteiten de toestroom van studiekiezers maar net aan konden. En de social media scores spreken voor zich: 66% meer bereik op Instagram, en een kosten per view verbetering van maar liefst 457% op Google en Youtube. Hoe we dat voor elkaar kregen lees je hieronder.

Wervingscampagne: op zoek naar de studiekiezer

Voor de wervingscampagne van de HKU gingen we op zoek naar de aspirant-kunstacademiestudent. Wat bepaalt hun studiekeuze? Het carrièreperspectief? De vakken? De stad? Het studentenleven? Via de hele leuke en vaak verrassende gesprekken die we voerden met studiekiezers ontdekten we dat er veel bepalende factoren zijn, maar dat de meesten vooral willen weten hoe de sfeer op de opleiding is. Hoe ziet het er daar uit? Wat voor mensen studeren er? Is het er gezellig? Studiekiezers zijn over het algemeen vrij jong, een heel duidelijk beeld van het carrièreperspectief of hoe een opleiding inhoudelijk in elkaar zit, hebben ze meestal niet. Ze kiezen voor de opleiding die de leukste plek lijkt om een aantal jaar met hun creatieve talent bezig te zijn.

De makers in beeld

We stelden onszelf vervolgens twee opdrachten: geef een inspirerend kijkje in de keuken, laat HKU studenten in hun proces zien, keihard werkend, plezier makend met elkaar, in een inspirerende creatieve omgeving. Toon daarbij de enorme diversiteit binnen alle creatieve vakken die op de verschillende Schools worden gevolgd, van beeldende kunst tot design, en van muziek tot theatervormgeving. Én breng meer visuele eenheid in de merkcommunicatie, om het HKU-merk maximaal te laden. Ons advies voor vorm en communicatiekanalen waren voor deze Gen Z-doelgroep vrijwel een no-brainer: video en animatie via sociale media. FELT creëerde een videocampagne voor social media en web, ondersteund met narrowcasting uitingen en advertentiemateriaal.

Co-creatie

Het was een feestje om deze campagne te maken. We waren erg onder de indruk van de energie en de uitstraling van de HKU-studenten die we gefilmd hebben. En zeker ook van de prachtige HKU-locaties waarin ze hun creatieve ding doen. Het was de nadrukkelijke wens van de HKU om waar mogelijk samen te werken met (ex-) HKU studenten. Zo is die vette soundtrack gemaakt door studenten van het Conservatorium! Regie, edits, productie, motion graphics en animaties namen wij zelf voor onze rekening.

Exposure campagne

Naast de wervingscampagne ontwikkelde FELT ook de campagne voor het eindexamenfestival van de HKU, ‘Exposure’. Een heel andere doelgroep: de nadruk ligt hier veel meer op het werkveld, zoals het (creatieve) bedrijfsleven en culturele instellingen. De grote uitdaging was de timing: wanneer de eerste campagnemiddelen uitgaan, zijn de te exposeren werken nog niet klaar. FELT creëerde een slimme campagnestijl die ‘meebeweegt’, zowel letterlijk door de ‘O’ als beeldkader dat groter en kleiner wordt, als met het op dat moment beschikbare beeldmateriaal. Inhoudelijk biedt de campagne ruimte aan de Schools voor hun eigen specifieke verhaal.

Client

HKU

Services

Campaigns
Strategy & positioning
Brands & visual identity

Collaboration

Aad van Vliet (fotografie)

Lester Kamstra (camera)

Auris Media (muziek)

Wildcard (grading)

Feel free to share

t w